Wil je ook een opgeruimd huis zoals Marie Kondo? In dit artikel delen we de beste tips van de opruim expert voor een opgeruimd huis vol blijdschap en harmonie!
Wie is Marie Kondo?
Marie Kondo is een opruim expert en schrijfster uit Japan. Ze staat bekend om haar KonMari-methode van opruimen en organiseren. Deze methode benadrukt het belang van het omgaan met spullen op een emotionele manier en het houden van alleen dingen die blijdschap opwekken. Kondo heeft meerdere boeken geschreven en is bekend van haar Netflix-programma “Tidying Up with Marie Kondo”.
In de afgelopen jaren heeft Marie Kondo’s KonMari-methode van opruimen talloze mensen geholpen om hun huizen en levens te ontdoen van rommel. Door Kondo’s advies te volgen, kunnen mensen een rustige en harmonieuze woonruimte creëren die hun algehele welzijn ondersteunt.
Naast het bieden van een praktische oplossingen voor opruimen, stimuleert de KonMari-methode emotionele betrokkenheid bij bezittingen en behoudt alleen de spullen die blijdschap opwekken.
Het lezen over Kondo en haar methode kan inspiratie en motivatie bieden om aan de vaak overweldigende taak van opruimen en organiseren te beginnen.
Wat is de Konmari methode?
De KonMari-methode is een manier van organiseren ontwikkeld door Marie Kondo. Het benadrukt het weggooien van overbodige spullen en het organiseren van wat er nog overblijft op een manier die de emotionele betrokkenheid met bezittingen bevordert. Het doel is om een rustige en harmonieuze woonruimte te creëren die het algehele welzijn ondersteunt.
De regels van de Marie Kondo methode zijn:
Marie Kondo heeft zes basis KonMari opruimregels, deze zijn:
1. Verplicht jezelf tot opruimen
Dit betekent tijd en ruimte uittrekken om een opruimklus aan te pakken en je dan verplichten om die af te maken.
2. Stel je je ideale levensstijl voor
Marie gaat verder aan de opruimklus zelf en vraagt je te bedenken hoe positief je je zult voelen als het klaar is. Dat maakt het gemakkelijker om te beginnen!
3. Maak eerst het weggooien af
Ze stelt voor om het sorteren en weggooien in één keer te doen. Daarna kun je overgaan tot het sorteren. Marie Kondo stelt wel voor om elk voorwerp dat je wegdoet te bedanken omdat het zijn doel heeft gediend, maar dat stukje slaan we graag over….
4. Ruim op per categorie, niet per locatie
Simpel: ruim eerst al je Tupperware op, dan bestek, dan servies (en zo verder).
5. Volg de juiste volgorde
Vasthouden aan het plan is de sleutel tot succes, maar Marie Kondo stelt ook ordelijkheid voor bij het daadwerkelijk opruimen van spullen – en dringt erop aan dat de beste aanpak is om dingen die we regelmatig gebruiken of die we graag uitgestald zien, bij de hand te hebben, terwijl spullen die we niet vaak nodig hebben op een minder handige plaats worden opgeborgen, puur omdat we ze niet zo vaak nodig hebben.
6. Vraag jezelf af of het vreugde opwekt
Heb je moeite om afstand te doen van iets? Het is een goede manier om uit te zoeken of je het echt wilt houden. En als een kamer – of een hoek van een kamer – niet echt vreugde geeft, is dat een goed uitgangspunt om er nog eens over na te denken.
Voordelen opruimen volgens de Marie Kondo methode
De voordelen van Marie Kondo zijn dat het je helpt om je huis opgeruimd en georganiseerd te houden, wat stress vermindert en je meer rust en vrede in je leven kan brengen.
Het kan ook helpen om geld te besparen door te voorkomen dat je dingen koopt die je al hebt of die je niet echt nodig hebt. Bovendien kan het je inspiratie geven om je leven te verbeteren en je prioriteiten te herzien.
Nadelen opruimen volgens de Marie Kondo methode
Een mogelijk nadeel van Marie Kondo is dat het tijd kan kosten om je huis op te ruimen en te organiseren, vooral als je veel spullen hebt.
Het kan ook emotioneel moeilijk zijn om dingen weg te doen die je misschien hecht aan herinneringen of emotioneel waarde hechten.
Bovendien kan het moeilijk zijn om het opgeruimde en georganiseerde huis te behouden als je terugvalt in oude gewoonten of niet voldoende tijd hebt om je huis regelmatig op te ruimen. Het is belangrijk om realistisch te zijn over wat je kunt behalen en om het opruimproces op een gezonde manier aan te pakken.
Tip 1. Werk met thema’s, niet met kamers
In tegenstelling tot hoe de meeste mensen zouden denken, adviseert Kondo om je huis door te werken in volgorde van thema’s in plaats van een hele kamer aan te pakken. Hoewel het misschien logischer lijkt om per kamer te sorteren en bijvoorbeeld aparte opbergideeën voor de keuken te bedenken, wijst Kondo erop dat het moeilijk is om op deze manier echt veel te bereiken.
Als je er bijvoorbeeld voor kiest om je handdoeken te sorteren – die misschien in wasruimtes, de keuken, badkamers… – zul je een beter inzicht hebben in wat je eigenlijk hebt en daardoor efficiënter sorteren en organiseren.
Tip 2. Leer verticaal vouwen
Dit kan geen lijst van Marie Kondo tips zijn zonder dat de beruchte verticale vouw wordt genoemd.
Volgens Kondo bespaar je ruimte als je je kleding, handdoeken en doeken verticaal rangschikt en wordt het eigenlijk veel gemakkelijker om te vinden wat je zoekt. Het is niet de snelste methode, maar het is beproefd in de wereld van KonMari.
Als je je kleren eenmaal zorgvuldig hebt opgevouwen, adviseert Kondo om dozen of ladeverdelers te gebruiken om de dingen op hun plaats te houden, en je hebt er minder nodig dan je denkt, want Kondo wijst erop dat ‘door je kleren netjes op te vouwen, je bijna elk probleem met betrekking tot opbergen kunt oplossen.’
Tip 3. Doe het alleen
Misschien niet iets waar je eerder aan gedacht zou hebben, maar Kondo vindt dat je alleen zou moeten opruimen. De reden hiervoor is dat geliefden, vooral familieleden, zich zorgen kunnen maken over hoeveel er wordt weggegooid, of je proberen over te halen om iets te houden waar je overheen bent gegaan. Een heel eenvoudige tip, maar eigenlijk heel effectief.
De enige uitzondering? Foto’s. Verzamel zo veel mogelijk familieleden bij het uitzoeken van foto’s en je krijgt niet alleen de boel opgeruimd en georganiseerd, maar je zult er ook een geweldige tijd aan beleven.
Tip 4. Laat het verleden los
Een gewoonte die je moet loslaten bij het opruimen is schuldgevoel.
Je moet je niet slecht voelen als je je ruimte opruimt en verder gaat met bezittingen.
Stel je eens voor hoeveel mooier het zou zijn om in een huis te wonen dat alleen gevuld is met voorwerpen die ‘vreugde uitstralen’, in plaats van spullen die niet langer weerspiegelen wie je bent.
Tip 5. Maak optimaal gebruik van opbergoplossingen
We houden allemaal van opbergoplossingen, maar raak er niet te enthousiast over totdat je grondig hebt opgeruimd.
Om dit te voorkomen moet je pas investeren in opbergoplossingen als je hebt opgeruimd en precies weet wat je moet opbergen. Zo bespaar je geld en voorkom je dat je eindigt met opslagruimtes
Bedankt voor het lezen!
Zijn je spullen eindelijk opgeruimd en is je huis een oase van rust en harmonie? Laat het ons weten in de reacties hieronder!
We zijn ook benieuwd naar welke tip uit ons artikel over 12 tips om te ontspullen jou het meest geholpen heeft. Deel ook gerust je eigen opruimtips met ons en andere lezers.
Plaats een leuke reactie!