Containerwoning

Containerwoning bouwen van een koelcontainer?

Containerwoning bouwen van een koelcontainer? 1
Geschreven door Koen Duindam

We krijgen vaak vragen over reefer containers, in de scheepvaart ook wel koelcontainers genoemd. Zoals we eerder al zeiden, is een van de grootste problemen bij het bouwen van een containerwoning de isolatie. Zonder isolatie zal je container lawaaierig zijn en, wat belangrijker is, oncomfortabel warm of koud, afhankelijk van het klimaat.

Reefer containers zijn een belangrijk onderdeel van de “koude keten”, een parallelle toeleveringsketen die temperatuurgecontroleerde goederen vervoert. Producten zoals vlees, zuivel, groenten en fruit, maar ook bloemen en medicijnen zijn vaak afhankelijk van de koudeketen. Als je je ooit afgevraagd hebt hoe je bijvoorbeeld fruit buiten het seizoen kunt kopen, dan kun je dat danken aan de uitvinding van de koelcontainer.

Als je de verschillende soorten containers bekijkt, vraag je je natuurlijk af of een koelcontainer niet een beter uitgangspunt is dan een gewone transportcontainer. Een koelcontainer is al geïsoleerd en bespaart je de tijd en kosten om deze stap zelf te doen, nietwaar? Wel, het antwoord ligt iets genuanceerder.

Laten we eens een paar aspecten van koelcontainers bekijken en nagaan hoe ze zich verhouden tot gewone containers (en ja, dat was een grapje over het stapelen van containers!)

Kosten van koelcontainers

De belangrijkste reden waarom mensen koelcontainers willen gebruiken voor hun containerwoning is de kostprijs. De mensen denken dat als ze een koelcontainer kunnen kopen voor maar iets meer dan een gewone container, ze ook niet voor isolatie hoeven te betalen en over het geheel genomen geld zullen besparen. Of dit waar is of niet hangt vooral af van hoe goedkoop je een koelcontainer kunt kopen en hoe je een gewone container zou hebben geïsoleerd.

Over het algemeen kosten koelcontainers ongeveer 50% meer dan een standaard container van dezelfde grootte. Dit cijfer hangt echter sterk af van waar je je in de wereld bevindt en hoe wijdverbreid de koelschepen daar zijn.

Grootte van koelcontainers

Om over grootte te spreken, moeten we eerst het type begrijpen. Er zijn eigenlijk twee soorten koelsystemen die in koelcontainers gebruikt worden:

  • Geïntegreerde koelcontainers (het koelsysteem is aan de container bevestigd en bevindt zich binnen de voetafdruk van de container)
Containerwoning bouwen van een koelcontainer? 2
  • Externe of clip-on koelcontainers (koelapparatuur die tijdelijk aan het uiteinde van de container bevestigd is of elders geplaatst is, met leidingen die door patrijspoorten in en uit de container lopen)
Containerwoning bouwen van een koelcontainer? 3

De meeste mensen denken aan koelcontainers als de integrale soort, maar het is belangrijk te begrijpen dat dit niet de enige mogelijkheid is. In dit artikel gaan we er echter van uit dat wanneer we koelcontainers zeggen, we het geïntegreerde type bedoelen.

Reefer containers zijn er in de meeste standaard containermaten, waaronder high cube (HC), zodat het geen probleem is ze te combineren met gewone containers. Wat echter een probleem kan zijn, is de interne vloerruimte.

Omdat het koelapparaat in de container ingebouwd is, moet het ergens geplaatst worden. Zoals je op de foto hierboven ziet, is deze ruimte het uiteinde van de container.

Ongeveer de laatste 60 centimeter van de container zijn voor de koelapparatuur, waardoor je inwendige lengte 60 centimeter korter wordt. 60 centimeter lijkt misschien niet veel, maar het kan tot 5-10% van de lengte van je bak zijn en dus tot 5-10% van je vloeroppervlak!

Wat moet je misschien in je planning opofferen om de kortere lengte mogelijk te maken? Een garderobe? Een bank? Deze opofferingen kunnen omzeild worden, maar het is zeker het overwegen waard.

Misschien denk je, “Als ik nu eens gewoon de koelkasten weghaal en de 60 centimeter ruimte terugwinnen waar ik recht op heb?” Dat is één optie, maar die is niet zonder problemen. Wil je het koelapparaat hergebruiken (we gaan hier in het volgende deel op in), dan zou je er een standaard voor moeten maken, want de container zou het niet meer kunnen dragen.

Je zou ook de leidingen van het koelapparaat naar de container moeten verlengen. Waarschijnlijk het grootste probleem bij het verwijderen van de koelapparatuur en het terugwinnen van de ruimte is echter hoe je de nieuwe open ruimte in de bestaande afgesloten ruimte integreert. Eerst moet je de eindkap uit de bak snijden, 60 centimeter uitschuiven en weer aan het frame vastmaken.

Dan moet je 60 centimeter buitenfolie, isolatie en binnenfolie halen om de zijkanten, het dak en de vloer te bedekken. Dat zou een grote onderneming zijn, natuurlijk.

Behalve de 60 centimeter die de koelinstallatie nodig heeft, moet je ook rekening houden met de dikte van de isolatie. Een typische koelcontainer heeft 7-10 centimeter minder inwendige breedte dan een standaard container. Maar als je je container toch isoleert (en dat zou je moeten doen!), hoeft dit geen probleem te zijn, want je zelf aangebrachte isolatie zou waarschijnlijk ongeveer dezelfde ruimte innemen.

Koelkasten

Zoals eerder gezegd, bevindt het koelapparaat zich binnen de buitenste schaal van de koelcontainer, maar buiten de afgesloten ruimte. De koelinstallatie bestaat, net als je koelkast of airconditioner, uit mechanische apparaten die elektriciteit nodig hebben om te werken.

Als je een standaard container koopt, heeft hij geen bewegende delen, behalve de scharnieren van de deur en het sluitingsmechanisme, dus er kan niet veel stuk gaan. Het mechanische systeem van een koelcontainer heeft echter meer mogelijkheden om stuk te gaan.

Maar als je niet van plan bent hem te gebruiken, is dat geen probleem. Veel mensen gaan deze weg en kopen NORs: Niet-Operationele Rifers. Als je echter van plan bent de koelcontainer opnieuw te gebruiken, kan het zijn dat hij gerepareerd moet worden.

Belangrijker is hoe je het gaat aandrijven. De meeste koelcontainers zijn zo ontworpen dat ze tijdens de reis vanaf het schip en aan land vanuit de haven van energie worden voorzien. Op het land worden ze meestal aangedreven door dieselgeneratoren, gensets genaamd.

De benodigde elektriciteit is meestal een driefasige hoogspanningsstroom. Dit is een efficiëntere methode van krachtoverbrenging voor grote industriële toepassingen, omdat dezelfde hoeveelheid vermogen over leidingen met een kleinere diameter kan worden overgebracht.

Dit type stroom is echter in de meeste huishoudens NIET beschikbaar. Om de koeleenheden te kunnen gebruiken, moet je enkele van de subcomponenten aanpassen of ombouwen om ze compatibel te maken met het elektriciteitsnet in je omgeving.

Koelmiddel

De meeste koelkasten en airconditioners gebruiken een thermodynamisch proces dat bekend staat als de dampcompressiecyclus. De cyclus hangt af van bepaalde onderdelen, zoals een compressor, verdamper, condensor en een expansieventiel.

De echte magie van de cyclus is echter het koelmiddel, een speciale chemische stof die de werkvloeistof van de cyclus is. In tegenstelling tot water, dat op zeeniveau bij 100⁰C kookt, kunnen koelmiddelen bij een veel lagere temperatuur koken en zo warmte uit een warme kamer opnemen.

Zonder al te veel in detail te treden, moet je weten dat een koelmiddel niet alleen ontzettend nuttig is voor koeling, maar ook giftig en/of schadelijk kan zijn voor de atmosfeer. Als je besluit een koelcontainer te kopen en de koelapparatuur niet gebruikt, moet je het koelmiddel door een vakman laten opvangen en afvoeren, want deze systemen kunnen na verloop van tijd gaan lekken.

Vloeren in gekoelde containers

Als je nog nooit een koelcontainer gezien hebt, weet je misschien niet hoe de vloerbedekking eruit ziet. Terwijl gewone containers gladde metalen of triplex vloeren hebben, hebben koelcontainers speciale metalen vloeren (meestal van aluminium). Dit vloersysteem, ook wel T-vloer, T-rooster, T-vloer of T-profielvloer genoemd, heeft een T-vormig profiel dat de inhoud van de bak omhoog houdt, zodat de koude lucht eronderdoor kan stromen.

Containerwoning bouwen van een koelcontainer? 4


De ongemodificeerde T-vloer is niet geschikt voor een containerwoning omdat hij diepe groeven bevat waarin vuil zou opgesloten zitten en stoelpoten en schoenpunten zouden opvangen. Daarom zou je ofwel een andere vloer op de T-vloer moeten leggen, of de T-vloer eruit moeten rukken en vervangen.

Omdat de meeste mensen ofwel de bestaande triplex vloer vervangen, ofwel die in een traditionele container afdichten, is het vervangen van de vloer in een koelcontainer niet noodzakelijk meer werk, en je zou niet te maken moeten krijgen met pesticiden die fabrikanten vaak gebruiken op de triplex vloer van traditionele containers.

Toch raden we je aan een plan te bedenken dat rekening houdt met de tijd, de kosten en de invloed op de hoogte van het binnenplafond als je een verbouwing overweegt.

Als je in een koud klimaat woont en vloerverwarming overweegt, kan de T-vloer een voordeel zijn. Met wat aanpassingen zou je de buizen kunnen gebruiken om de waterleidingen voor je vloerverwarming door te laten lopen, en dan triplex of een andere vloerbedekking op de T-vloer leggen.

Wanden van koelcontainers

Een laatste ding om rekening mee te houden bij koelcontainers zijn de wanden. In tegenstelling tot gewone containers met gegolfde stalen wanden, zijn de wanden van koelcontainers gemaakt van een sandwich van duurzaam materiaal aan beide kanten van de isolatie

Deze sandwich is meestal gemaakt van roestvast stalen platen met een dikte van 0.8 tot 1.2 mm aan binnen- en buitenkant. De buitenkant wordt vaak wit geschilderd, terwijl de binnenkant ongecoat gelaten kan worden. In sommige gevallen is de binnenkant gemaakt van vezelversterkte kunststof, dat lichter is, beter bestand tegen chemicaliën en gemakkelijker te repareren dan roestvast staal.

De wanden van koelcontainers zijn meestal glad aan binnen- en buitenkant, wat een ander esthetisch effect geeft dan het gegolfde staal van gewone zeecontainers. Afhankelijk van hoe je ontwerpt en hoezeer je verschillende visuele stijlen waardeert, kan dit een voordeel of een nadeel voor je zijn.

Het is niet veel moeilijker dan bij andere containers om de sandwich door te snijden voor deuren, ramen en nutsvoorzieningen. Je moet er wel voor zorgen dat de binnen- en buitengaten op elkaar passen, tenzij je een snijmethode hebt waarmee je in één keer door de dikte van de sandwich kunt snijden. Omdat er schuim op zit, moet je oppassen voor vuur en we raden aan geen toorts te gebruiken voor het knippen.

De muren zijn ook de plaats waar de meeste stopcontacten en loodgieterswerk komen. Bij normale containerbouw zou je loodgieterswerk en elektrische bedrading wegwerken in de binnenmuren waar de isolatie zit.

Omdat de wanden van een koelcontainer al gebouwd zijn, zou je een deel van de wand kunnen doorsnijden (en de isolatie verwijderen) om je bedrading aan te brengen, en dan de sneden bedekken met nieuwe beplating. Als alternatief kun je de buizen eenvoudig aan de binnenkant van de sandwichwand bevestigen. De eerste optie brengt veel werk met zich mee, terwijl de tweede waarschijnlijk lelijk zal zijn.

Bouw van koelcontainers

We hebben het al gehad over de verschillende materialen die gebruikt worden om de wanden, vloeren en plafonds van een zeecontainer te bekleden. De structurele elementen zijn echter vrijwel dezelfde als voor gewone zeecontainers.

In de meeste gevallen zijn de hoeken, de boven- en onderrails en andere belangrijke constructiedelen van cortenstaal gemaakt. Daardoor kunnen koelcontainers een hoge mate van stevigheid hebben, naast gewone containers gestapeld worden, enz.

Samenvatting

Zoals je ziet hangt de beslissing om koelcontainers te gebruiken voor je containerwoning af van verschillende factoren die je misschien niet overwogen hebt. We hopen dat deze discussie je zal helpen de implicaties van deze beslissing voor je gebouw beter te begrijpen.

Omdat de prijzen en voorwaarden van koelcontainers sterk variëren, is er helaas geen pasklaar antwoord op de vraag of je al dan niet een koelcontainer moet gebruiken. Weeg in plaats daarvan de verschillende factoren af en neem de beste beslissing voor jou, je bouw en je geografische gebied.

Een ander punt dat we in deze post niet behandeld hebben zijn geïsoleerde containers zonder koeling. Deze containers hebben geen koeling en vertrouwen in plaats daarvan op droog ijs of andere vloeibare verdampingsprocessen om gedurende een paar dagen of weken een beperkte hoeveelheid koeling te geven. Als je zo’n bak vindt, kan dat voor jou zinvoller zijn dan een gekoelde bak, afhankelijk van andere factoren.

Op zoek naar meer inspiratie?

Als je op zoek bent naar meer inspiratie op het gebied van Tiny Houses, dan is dit boek een echte aanrader. Het boek bevat veel foto's van Nederlandse en Belgische tiny houses. Tiny house eigenaren zelf delen in het boek hun redenen waarom ze van tiny living houden.

Over de auteur

Koen Duindam

Koen is een jonge ondernemer die staat te popelen om zijn eigen tiny house te bouwen. Terwijl hij bezig is met zijn eigen tiny house avontuur deelt hij zijn ervaringen door het schrijven van blog artikelen.

Plaats een leuke reactie!