Elektrische auto’s worden steeds populairder vanwege hun milieuvriendelijkheid en lagere bedrijfskosten. Maar wist je dat je elektrische auto ook kan dienen als een thuisbatterij? In dit artikel bespreken we hoe je de accu van je elektrische auto kunt gebruiken als thuisbatterij, wat de voordelen zijn en hoe deze technologie werkt.
Wat is een thuisbatterij?
Een thuisbatterij laat je toe om energie op te slaan voor later gebruik. Denk hierbij aan een grote oplaadbare batterij voor je woning. Vaak koppelen mensen dit systeem aan hun zonnepanelen.
Zo kun je de stroom die je op een zonnige dag verzamelt, bewaren om later, bijvoorbeeld ‘s avonds, te benutten.
Op deze manier maak je optimaal gebruik van je eigen opgewekte stroom en ben je minder afhankelijk van het openbare stroomnet.
Je woning voorbereiden op een elektrische auto als thuisbatterij
Een elektrische auto gebruiken als thuisbatterij kan niet met elke elektrische auto. Je auto en je laadpaal moeten namelijk geschikt zijn voor bidirectioneel laden.
Wat is bidirectioneel laden?
Als je denkt aan het opladen van een elektrische auto, stel je je waarschijnlijk voor dat de stroom vanuit een laadpaal of stopcontact naar je auto gaat.
Maar met tweerichtingsladen, ofwel bidirectioneel laden, werkt het ook andersom.
Hierbij kan de opgeslagen energie in de autoaccu ook teruggeleverd worden aan bijvoorbeeld je huis of het algemene elektriciteitsnet. Zo kun je niet alleen energie opnemen, maar ook delen of teruggeven.
Je kan dit op twee manieren inzetten:
Voertuig naar net (V2G)
Vehicle-to-grid, of V2G, technologie is slimme laadtechniek waarmee autoaccu’s kunnen teruggeven aan het elektriciteitsnet. In wezen behandelt het deze accu’s met hoge capaciteit niet alleen als hulpmiddelen voor EV’s, maar ook als back-up opslagcellen voor het elektriciteitsnet.
Voertuig naar huis (V2H)
Het idee achter ‘vehicle-to-home’ (V2H) is vergelijkbaar met ‘vehicle-to-grid’ (V2G), maar er zit een cruciale wending in. Bij V2H gaat het erom de energie opgeslagen in je elektrische auto te benutten voor je eigen huis, in plaats van het terug te leveren aan het grote elektriciteitsnet. Dit geeft jou als huiseigenaar een stukje autonomie: je kunt nu zelf bepalen wanneer je de goedkopere stroom van je auto gebruikt, bijvoorbeeld tijdens piekmomenten.
Stel je voor, het is een zaterdagavond en je Tesla Model 3 staat thuis aan een Eneco laadpaal. Binnen is het gezellig warm met de verwarming aan, je bent lekker aan het koken en de wasmachine draait.
In zo’n situatie zou je normaal een flinke hoeveelheid stroom van het netwerk verbruiken. Maar met V2H heb je de optie om stroom uit de autoaccu te halen, waardoor je minder afhankelijk bent van het stroomnet tijdens drukke uren.
V2H in combinatie met zonnepanelen
Met ‘vehicle-to-home’ (V2H) haal je nog meer uit je zonnepanelen. Normaal gesproken wekken zonnepanelen enkel stroom op tijdens zonrijke uren. Dit komt niet altijd overeen met de momenten waarop je thuis de meeste stroom verbruikt, denk aan de vroege avond wanneer je aan het koken bent en de zon al minder sterk is of zelfs ondergaat.
Hier komt V2H om de hoek kijken. Overdag, wanneer je zonnepanelen volop energie opwekken, kun je je elektrische auto opladen. En ‘s avonds, als je die energie nodig hebt in huis, onttrek je gewoon een deel van de opgeslagen stroom uit je auto. Zo zorg je ervoor dat je altijd en optimaal profiteert van je eigen opgewekte groene energie!
Welke auto kan bidirectioneel laden?
Hoewel bidirectioneel laden nog geen standaardfunctie is in alle elektrische auto’s, zijn er enkele modellen op de markt die deze technologie ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Nissan Leaf
- Nissan eNV200
- Mitsubishi i-MiEV, Outlander en Eclipse Cross plug-in hybride
- Hyundai Ioniq5
- Kia EV6
- Kia Soul
- Honda e
- Citroën C-Zero
- Ford F-150 Bliksem
- Fisker Oceaan
- Peugeot iOn
- Renault Mégane E-Tech
Het is belangrijk om bij de aankoop van een elektrische auto te controleren of deze bidirectioneel laden ondersteunt als je van plan bent de auto als thuisbatterij te gebruiken.
Kan een Tesla bidirectioneel laden?
Op dit moment bieden Tesla-auto’s geen ondersteuning voor bidirectioneel laden, wat betekent dat ze niet als een thuisbatterij kunnen dienen door overtollige energie terug te leveren.
Tesla is wel actief bezig met de ontwikkeling van deze technologie en heeft aangekondigd plannen te hebben om bidirectioneel laden binnen de komende twee jaar te introduceren.
Dus hoewel je je Tesla momenteel niet kunt gebruiken om energie op te slaan van je zonnepanelen en deze later weer terug te leveren aan het net of je huis, kan dit in de nabije toekomst veranderen.
(Tesla heeft misschien alternatieve motieven om de uitrol van bidirectioneel laden zo lang mogelijk uit te stellen. Als Tesla-voertuigen V2H-geschikt zouden worden, zouden ze de Tesla Powerwall thuisbatterij van rond de €8.000 overbodig maken.
Powerwall is een thuisbatterij van Tesla die zonne-energie opslaat voor direct gebruik, waardoor je afhankelijkheid van elektriciteit van het elektriciteitsnet wordt verminderd. In het geval van een stroomuitval biedt de Powerwall automatisch back-up stroom.)
Bidirectionele laadpalen
Om je elektrische auto als thuisbatterij te kunnen gebruiken, heb je een bidirectionele laadpaal nodig. Deze laadpalen zijn speciaal ontworpen om zowel het opladen van de auto als het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnet of je huis mogelijk te maken.
Bidirectionele laadpalen zijn beschikbaar voor zowel thuis- als openbaar gebruik, maar het is essentieel om ervoor te zorgen dat je de juiste laadpaal kiest die compatibel is met je elektrische auto.
Bidirectionele laadpaal kopen, waar moet je op letten?
Er zijn verschillende soorten bidirectionele laadpalen op de markt, met elk hun eigen specificaties en prijzen. Het is belangrijk om de juiste laadpaal te kiezen die past bij jouw wensen en situatie. Hier zijn enkele factoren om rekening mee te houden bij het kiezen van een bidirectionele laadpaal:
- Vermogen: De snelheid waarmee je auto opgeladen en ontladen kan worden, hangt af van het vermogen van de laadpaal. Over het algemeen geldt: hoe hoger het vermogen, hoe sneller het laden en ontladen gaat. Kies een laadpaal met een vermogen dat past bij de capaciteit van je auto en je energiebehoeften.
- Compatibiliteit: Zoals eerder genoemd, zijn niet alle elektrische auto’s geschikt voor bidirectioneel laden. Zorg ervoor dat je een laadpaal kiest die compatibel is met jouw specifieke auto.
- Prijs: Bidirectionele laadpalen zijn over het algemeen duurder dan reguliere laadpalen. Vergelijk verschillende opties en kies een laadpaal die past binnen jouw budget. Houd er rekening mee dat de kosten voor installatie en onderhoud van de laadpaal ook deel uitmaken van de totale kosten.
- Functionaliteit: Sommige bidirectionele laadpalen bieden extra functies, zoals de mogelijkheid om de laad- en ontlaadcyclus te plannen, energieverbruik te monitoren of de laadpaal op afstand te bedienen. Kies een laadpaal met de functies die jij belangrijk vindt.
Wat kost een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele lader kan zowel elektriciteit van het net opnemen als terugsturen. Dit staat algemeen bekend als Vehicle to Grid-technologie (V2G). Je kunt een bidirectioneel laadstation op instapniveau kopen voor ongeveer 5.000 euro.
Optimaal je elektrische auto gebruiken als thuisbatterij
Om het meeste uit je autobatterij als thuisbatterij te halen zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden:
- Energiebehoefte van je huis: Analyseer het energieverbruik van je huis en pas je laad- en ontlaadcyclus hierop aan. Dit helpt je om de energie die je opslaat in je auto optimaal te benutten.
- Efficiënt laden en ontladen: Plan het laden en ontladen van je auto op basis van de energieprijzen en de energiebehoefte van je huis. Laad je auto bijvoorbeeld op tijdens daluren, wanneer de energieprijzen laag zijn, en gebruik de opgeslagen energie tijdens piekuren, wanneer de energieprijzen hoog zijn.
- Zonnepanelen: Combineer het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij met zonnepanelen om nog meer te besparen op je energiekosten en je ecologische voetafdruk te verkleinen.
- Onderhoud van de accu: Zorg goed voor de accu van je elektrische auto om de levensduur te verlengen. Vermijd bijvoorbeeld te diep ontladen of te lang op een hoog laadniveau te blijven.
- Slimme energiemanagementsoftware: Overweeg het gebruik van slimme energiemanagementsoftware om het laden en ontladen van je auto efficiënt te beheren en je energieverbruik te optimaliseren. Deze software kan helpen bij het inplannen van laad- en ontlaad sessies, rekening houdend met de energieprijzen en je energiebehoeften.
- Elektrische auto op de juiste momenten gebruiken: Houd rekening met je rij gewoonten en zorg ervoor dat je auto voldoende opgeladen is wanneer je deze nodig hebt. Als je regelmatig lange afstanden rijdt, kan het handig zijn om je auto alleen als thuisbatterij te gebruiken wanneer je weet dat je niet hoeft te rijden.
- Overweeg een thuisbatterij: Als je merkt dat je vaak energie tekortkomt of dat de accu van je elektrische auto niet voldoende capaciteit heeft om aan je energiebehoeften te voldoen, kan het zinvol zijn om te investeren in een aparte thuisbatterij. Een thuisbatterij kan dienen als aanvulling op je elektrische auto als thuisbatterij en zorgen voor een stabielere energievoorziening.
- Houd de ontwikkelingen bij: De technologie op het gebied van je auto als batterij gebruiken en bidirectioneel laden auto ontwikkelt zich voortdurend. Houd de nieuwste ontwikkelingen en innovaties in de gaten en overweeg om je systeem te upgraden als dit voordelen biedt voor jouw situatie.
Capaciteit van de accu van een elektrische auto
Een gemiddeld gezin gebruikt 10 kWh per dag, terwijl elektrische auto’s het tienvoudige kunnen opslaan. Als je jouw auto overdag kunt opladen op uw werk of ergens waar goedkope elektriciteit is, dan zijn zonnepanelen op uw dak niet nodig.
Elektrische auto’s zijn er in drie klassen: klein (batterijen met een capaciteit van ongeveer 40 kWh), middelgroot (grotere batterijen tussen 50 en 80 kWh), en groot (grootste batterijen met een capaciteit tussen 80 en 100 kWh).
Accu’s van elektrische auto’s kunnen ongeveer 60 kilowattuur (kWh) energie bevatten, genoeg om een gemiddeld Nederlands huishouden twee dagen van noodstroom te voorzien. Grotere elektrische voertuigen zoals bussen en vrachtwagens hebben nog grotere accu’s en kunnen meer stroom leveren.
Hoe lang gaan de accu’s van elektrische auto’s mee?
De levensduur van de accu in een elektrische auto is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type accu, het gebruik, het onderhoud en de omgevingstemperatuur. Over het algemeen gaan de batterijen van een elektrische auto tussen de 8 en 15 jaar mee. Fabrikanten bieden vaak garanties van 8 jaar of 160.000 kilometer op de accu’s van hun elektrische auto’s.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij?
Er zijn verschillende voordelen voor het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij:
- Energiebesparing: Door je elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken, kun je profiteren van lagere energieprijzen en besparen op je energierekening.
- Noodstroomvoorziening: In het geval van een stroomstoring kan je elektrische auto dienen als noodstroomvoorziening voor je huis.
- Flexibiliteit: Je kunt je energieverbruik flexibel beheren door de opgeslagen energie in je auto te gebruiken wanneer dat het meest voordelig is.
- Duurzaamheid: Door je elektrische auto als thuisbatterij te gebruiken, kun je het gebruik van hernieuwbare energiebronnen stimuleren en je ecologische voetafdruk verkleinen.
Nadelen van het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij
Er zijn ook enkele nadelen verbonden aan het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij:
- Slijtage van de accu: Het frequente laden en ontladen van de accu van je elektrische auto kan leiden tot snellere slijtage en een verkorte levensduur.
- Beperkte beschikbaarheid: Het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij kan beperken wanneer je de auto kunt gebruiken voor transport, vooral als je regelmatig lange afstanden moet afleggen.
- Initiële kosten: De aanschaf en installatie van een bidirectionele laadpaal en compatibele elektrische auto kunnen kostbaar zijn.
- Compatibiliteit: Zorg ervoor dat zowel je auto als je laadapparatuur compatibel zijn met bidirectioneel laden om een soepele en efficiënte werking te garanderen.
Kun je een elektrische auto opladen aan een gewoon stopcontact?
Technisch gezien kan dat, maar het is niet de beste optie. Hier zijn een paar redenen waarom:
- Het duurt lang: Met een standaard stopcontact heb je zo’n 24 uur nodig om een elektrische auto die 300 km kan rijden, volledig op te laden. Een speciale laadpaal kan dat veel sneller, soms wel in enkele uren.
- Het is minder veilig: Voor het opladen aan een stopcontact heb je een speciale, beveiligde elektriciteitsgroep nodig. Zonder deze beveiliging kan er overbelasting of zelfs brand ontstaan. Daarnaast heb je een speciale laadkabel nodig die beschermt tegen verschillende elektrische problemen. Let op: gebruik nooit verlengsnoeren!
- Het kost meer: Opladen via een stopcontact kan duurder uitvallen dan via een laadpaal, zeker als je een speciale laadpas hebt of als je de kosten kunt delen met je werkgever of leasemaatschappij.
Een stopcontact kan dus handig zijn als tijdelijke oplossing, maar voor regelmatig laden is een laadpaal veel beter. Het is sneller, veiliger en op de lange termijn vaak goedkoper.
Conclusie
Het gebruik van je elektrische auto als thuisbatterij biedt tal van voordelen, zowel op het gebied van kostenbesparing als op het gebied van milieu-impact.
Door te investeren in een elektrische auto die bidirectioneel laden ondersteunt en de juiste laadinfrastructuur te installeren, kun je optimaal profiteren van deze innovatieve en duurzame technologie.
Houd rekening met de belangrijkste overwegingen en zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de compatibiliteit van je auto en laadapparatuur om het meeste uit je thuisbatterij elektrische auto te halen.
Plaats een leuke reactie!