Een tiny house is nou eenmaal niet zo groot.
Dus elk object moet de ruimte die het inneemt wel waard zijn.
Ontspullen is het proces van bewust zijn van je bezittingen en het verminderen van het teveel, zodat je meer ruimte in je tiny house kunt creëren en rommel tot een minimum kunt beperken.
Dus wat zijn de beste manieren om te ontspullen als je je voorbereidt op het wonen in een tiny house? Hier zijn onze 12 deskundige tips:
Tip 1: Digitaliseer al je bestanden
Boeken, tijdschriften, fotoalbums, cd’s en dvd’s en andere persoonlijke documenten nemen allemaal ruimte in beslag in je huis. Zelfs als ze je meest dierbare herinneringen bevatten, is de kans groot dat je ze maar één of twee keer doorneemt terwijl ze de broodnodige ruimte in je huis in beslag nemen.
Persoonlijke bestanden en soortgelijk materiaal behoren tot de eenvoudigste dingen die kunnen worden ingekrompen ter voorbereiding op het leven in een tiny house:
- Boeken: Sta jezelf toe om de boeken waar je echt van houdt te bewaren, en sla dan al het andere op in eBook of audiobook formaat
- Fotoalbums: Maak er een gewoonte van om je foto’s te uploaden naar de cloud. Je kunt je foto’s zelfs samenvoegen tot digitale plakboeken, zodat je ze gemakkelijk kunt bewaren.
- Collectie van cd’s en videogames: U kunt deze eenvoudig van de schijven naar je computer kopiëren. Als alternatief kunt je ook digitale kopieën van games en software kopen om de noodzaak van fysieke schijven te elimineren.
- DVD’s en Blu-Rays: Met de populariteit van streaming platformen is het niet zozeer nodig om dvd’s en Blu-Rays te bewaren. Zelfs zonder toegang tot streaming sites, zijn films gemakkelijk online toegankelijk en kunnen digitale kopieën worden opgeslagen op je computer
- VHS en andere tapes: Overweeg om te kijken naar professionele diensten die je tapes kunnen omzetten in digitale kopieën, zodat je dierbare familie- en huisvideo’s voor altijd kunt bewaren
Stappen voor het digitaliseren van persoonlijke documenten
- Investeer in een externe harde schijf, een usb of onbeperkte cloud-opslag. Verzamel alle documenten die je wilt organiseren. Denk naast belangrijke en officiële dossiers ook aan oude brieven, certificaten, diploma’s, krantenknipsels en foto’s van het erfstuk.
- Gebruik de scanner van je printer of een mobiele scannerapplicatie om bestanden en papierwerk te digitaliseren. Voordat je een mobiele scannerapplicatie downloadt, dient je het privacybeleid van de app te controleren op de manier waarop je gegevens worden opgeslagen en beheerd, zodat je gemakkelijk kunt weten dat je privégegevens privé blijven.
- Sla je bestanden op als PDF’s en JPG’s, label ze vervolgens en sorteer ze in verschillende mappen zodat je ze gemakkelijk kunt openen
Tip 2: Investeer in multifunctioneel meubilair
Onstpullen is niet zo eenvoudig als het loslaten van je bestaande meubels en spullen. Zie het als een kans om de dingen die je al bezit opnieuw te evalueren. Tijdens dit proces kunt je zich ontdoen van de dingen die je jaren geleden heeft gekocht ten gunste van dingen die beter passen in je nieuwe tiny house. En wat past er beter in een tiny house dan multifunctioneel meubilair?
Multifunctionele meubelen werken vooral goed voor het wonen in een kleine ruimte, omdat je een maximale bruikbaarheid krijgt zonder al te veel ruimte op te offeren. We hebben hier al een artikel over geschreven zie: Multifunctionele tiny house meubels
Tip #3: Plaats alle keukenbenodigdheden in een hangend rekje
Keukenartikelen hebben de neiging om veel ruimte in beslag te nemen, maar kook je echt met alles wat je hebt? Misschien is het tijd om een keuken in de stijl van een Zwitsers-zakmes te maken. Maak gebruik van de wandruimte in je tiny house door haken, planken en een ophangrek toe te voegen. Beperk het aantal keukengerei dat je meebrengt door je voor te stellen hoeveel er daadwerkelijk in deze ruimte past
Je moet je ook ontdoen van overbodige of decoratieve keukengerei, zoals een hele messencollectie of een ijsmaker. Zoek in plaats daarvan naar multifunctionele alternatieven voor deze producten
Tip #4: Ga een onstpul uitdaging aan
Ontspullen is zo’n universele ervaring dat het internet een geweldige bron is voor zoveel nuttige ideeën en tips. Sommige daarvan omvatten uitdagingen die je kunnen motiveren om je huis in eenvoudige stappen te ontruimen. Hier zijn enkele leuke manieren om het te doen:
- De 12-12-12 Challenge: Door 12 items te kiezen om weg te gooien, 12 items om te doneren, en 12 items om terug te keren naar de juiste opslag, kunt je 36 items tegelijk aanpakken. Je kunt dit zelfs omzetten in een spel om met je kinderen te spelen: stel gewoon een timer in en laat ze gaan
- De 40 Bags in 40 Days Challenge: Deze uitdaging heeft duizenden mensen geïnspireerd om hun huizen te ontruimen als onderdeel van hun lenteschoonmaak. Het doel van deze uitdaging is om elke dag een zak te vullen en dat voor 40 dagen lang. Het maakt niet uit hoe groot de zak is, het doel is om systematisch elke dag een deel van je huis te ontspullen en dit door te zetten voor 40 dagen. Aan het eind kun je de inhoud van deze tassen verkopen, doneren of weggooien.
- De Four Box Methode: Voordat je met deze methode begint, moet je drie dozen en een vuilnisbak verzamelen. Label elke doos met “Weggooien”, “Weggeven” of “Opslag”. Focus op het doorzoeken van elk stuk rommel in een gebied van je huis en beslis in welke doos het gaat. Dit proces is effectief omdat het je dwingt de nodige beslissingen te nemen over wat overbodig is en wat niet.
- De Declutter 365 Missie: Deze uitdaging stelt kleine ontspul doelen voor elke dag. Neem 15 minuten van je dag om een ontspul taak te vervullen – of het nu gaat om het sorteren van de papieren op je bureau of het opruimen van je keukenkastje. Het zal je trainen om van het regelmatig schoonmaken een gewoonte te maken, die van pas kan komen bij het verhuizen naar een tiny house.
Tip #5: Kern kleding
Een capsulegarderobe bestaat uit 20 – 40 kern kledingstukken die tijdloos en flexibel zijn. Hoewel het misschien intimiderend klinkt om je garderobe te beperken tot een handvol items, zal het je kastruimte en tijd besparen, omdat een ideale capsulegarderobe het makkelijker maakt om elke dag kleding te mixen en te matchen. Capsulekasten maken het ook veel gemakkelijker om in te pakken, omdat je ze idealiter in een enkele tas past
Hier zijn de eerste stappen die je kunt nemen voor het samenstellen van een opgeruimde capsulegarderobe:
Verwijder wat je niet hebt gedragen in een jaar..
Zoek de kledingstukken in je garderobe die je in een jaar niet gedragen hebt en haal ze uit je kast. Als je het niet zeker weet, probeer dan Oprah Winfrey’s Closet Hanger Experiment. Hang al je kleren in omgekeerde richting. Zodra je een item hebt gedragen en gewassen, breng je het terug naar je kast en hang je het terug in de juiste richting. Na 6 maanden kun je bepalen welke kleren je kunt uittrekken zonder je schuldig te voelen
Kies van te voren de hoeveelheid kledingstukken
Aangezien een capsulegarderobe 20 – 40 stuks moet hebben, moet je een nummer kiezen op basis van wat je nodig hebt. De meeste mensen kiezen ongeveer 33 – 37 stuks, maar je nummer hangt af van jezelf. Werk je met meer kastruimte in je tiny house? Zou je meer geklede stukken nodig hebben voor het werk? Hoe zit het met de stukken die je jaren geleden kocht en die je nog steeds vasthoudt? Als je aan het inkrimpen bent, beslis dan welke stukken je vasthoudt door te denken in termen van ruimte en nut boven sentimentele waarde.
Categoriseer je kleding
Creëer categorieën binnen je garderobe. Hier zijn enkele categorieën die je kast kunnen organiseren
- Tops: T-shirts, blouses, tanktops
- Bodems: Spijkerbroek, korte broek, broek, rok..
- Schoenen: Laarzen, sneakers, flats, hakken..
- Bovenkleding: Jassen, jassen, hoodies, truien
- Loungewear: Yogabroek, sweatshirts
- Gymkleren: Leggings, mouwloze shirts, sportbeha’s
- Accessoires: Hoeden, dassen, sjaals, sieraden, tassen
Kies items op basis van categorie
Je kan nu de stukken kiezen die je wilt behouden op basis van de categorieën. Denk aan de stukken die praktisch, stevig en draagbaar zijn. Je kunt ook beslissen hoeveel kledingstukken je voor elke categorie wilt bewaren, wat je kan helpen om je totale kastinventaris bij te houden. Vernauw de stukken tot je je capsule nummer heeft bereikt
Tip #6: Maak een inventaris checklist
Een inventarischecklist is een must voor iedereen die van plan is te verhuizen, of het nu om een tiny house gaat of om een andere reden. Door het maken van een inventarislijst kunt je de balans opmaken van wat je hebt, zodat je een overzicht krijgt van wat je al dubbel hebt.
Het is het beste om je inventaris checklist per kamer te organiseren. Noteer alles in elke kamer, inclusief de voorraadkast en de linnenkast. Je zou verbaasd zijn hoeveel dingen je niet meer gebruikt
Je kan ook aangeven hoe vaak deze dingen worden gebruikt. Als het bijvoorbeeld essentiële seizoensartikelen zijn, kunt je ze in plaats daarvan naar een opslagruimte verplaatsen. Houd rekening met je checklist bij het plannen van de indeling van je tiny house en vervang omvangrijke voorwerpen door kleinere of multifunctionele voorwerpen.
Tip 7: Bekijk wat je kunt vervangen door kleinere spullen
Je gigantische flatscreen-tv en vertrouwde oude wasmachine zijn misschien niet de beste opties om mee te nemen in je tiny house, aangezien deze ongetwijfeld veel ruimte in beslag nemen. Overweeg in te krimpen tot kleinere items – schattige mini koelkasten, tv’s en wasmachines zijn vandaag de dag overal te vinden.
Tip #8: Verwijder de dubbele spullen in je huis
Als je twijfelt, haal dan wat inspiratie uit de minimalisten: als je meerdere versies van hetzelfde item bezit, laat er dan een paar los. Een goede plek om te beginnen met het inkrimpen van meerdere exemplaren zou je keuken zijn. Een deel van het leven in een tiny house is het accepteren van het feit dat je niet veel mensen meer in je huis kunt uitnodigen. Met meer intieme lunches en diners, vraag je je af of je echt al die koffiemokken en dinersets nodig hebt.
Pas op voor meerderen in meubels en ander huisgerei, want in je nieuwe tiny house is er niet meer genoeg ruimte voor deze dingen. Controleer je inventarislijst wanneer je beslist welke items je wilt bewaren en welke je wilt wegdoen; je lijst zal zeker veelvouden onthullen en je helpen om snellere, betere beslissingen te nemen.
Tip #9: Overweeg om je spullen te doneren
Terwijl de meeste mensen geloven dat hun spullen verkopen een win-win situatie is, kan het doneren van je spullen je eigenlijk beter bevoordelen op de lange termijn. Tenzij je wanhopig wat extra geld nodig hebt, kun je overwegen om je overtollige spullen te doneren om de volgende redenen:
- Het doorverkopen van je spullen kost alleen maar meer tijd en moeite.
Het online doorverkopen van je items kost veel extra moeite, omdat je foto’s moet maken, ze moet posten, kopers moet ontmoeten, enzovoort. Soms moet je je vastklampen aan een item dat geen kopers heeft. En zelfs als je een koper vindt, is de inspanning niet altijd het financiële rendement waard. Als je gemengde gevoelens heeft over het schenken of verkopen van je oude artikelen, overweeg dan om ze over te dragen aan je lokale consignatiewinkel of kringloopwinkel.
- Ontdek de vreugde van het bezit van minder
Minimalisten zweren bij de filosofie van onthechting van materiële bezittingen. Door je ongebruikte spullen te schenken, creëer je meer ruimte voor jezelf en help je op je beurt andere mensen. In plaats van het overwegen van persoonlijk gewin, waarom probeer je niet een persoonlijke bijdrage aan het welzijn van anderen te omarmen. Je spullen betekenen misschien niet meer zo veel voor je, maar je vindt het misschien wel leuk om ze aan iemand anders te geven
- Vrijgevigheid is je nieuwe motivatie om te zuiveren
Met het vorige punt in gedachten kun je zelfs liefdadigheid en donatie gebruiken als motivatie om te ontruimen. In plaats van na te denken over hoe je je spullen voor altijd loslaat, kun je gerust zijn als je weet dat je spullen naar mensen gaan die ze echt nodig hebben. Begunstigden van liefdadigheidsorganisaties en daklozenopvang zullen je donaties altijd op prijs stellen, dus begin met het buigen van die vrijgevigheidsspieren
Tip #10: Kies ervaringen boven voorwerpen
Wetenschappers hebben bewezen dat het beter is om een ervaring te geven dan een materieel object. Dit geldt vooral voor mensen met wie je samenwoont, zoals je kamergenoot, je echtgenoot of je kinderen. Niet alleen zal de ervaring meer gedenkwaardig zijn en betere banden scheppen, maar het aannemen van deze mentaliteit zal ook de rommel die je thuis hebt hangen verminderen. Dus de volgende keer dat je boodschappen doet voor cadeaus, bespaar jezelf het gedoe en boek in plaats daarvan een leuke activiteit
Tip #11: Neem een “één in, één uit” beleid aan..
Een “one in, one out” beleid gaat over het eenvoudig houden van je inventaris door een item los te laten nadat je iets nieuws hebt gekocht. Minimalisten zweren bij dit beleid omdat het het “spullenniveau” in je huis laag houdt. Hier zijn een paar tips voor het aannemen van dit concept
- Gelijksoortige items moeten elke keer als je iets nieuws koopt, weggaan. Dit betekent dat je geen paar sokken kunt weggooien als je gloednieuwe schoenen krijgt. De waarde en de ingenomen ruimte zullen niet gelijk zijn
- Leer jezelf om iets meteen weg te gooien. Als je belooft om het er later uit te gooien, betekent dat dat je er nooit meer vanaf komt
- Het aantal dingen dat je weggooit moet altijd groter zijn dan het aantal dat je koopt. Je zult sneller zijn in het weggooien van spullen zodra je de stroom van nieuwe aankopen stopt. Het zal je ook geld besparen
Tip 12: Stel doelen en grenzen
Er is geen enkele, perfecte manier om je bezittingen in te krimpen, omdat het uiteindelijk aan jou is. Geef jezelf doelen, zoals het schoonmaken van een kamer in je huis per week, en zorg ervoor dat je jezelf aan deze doelen houdt
Het is ook belangrijk om grenzen voor jezelf vast te stellen. Bewaar bijvoorbeeld een voorwerp niet als het niet voldoet aan twee kwalificaties: je houdt ervan, en het heeft een doel. Of laat alle vervangbare voorwerpen los en houd alleen die voorwerpen die sentimentele waarde hebben. Je kunt zelfs de vuistregel van Marie Kondo volgen: als een voorwerp geen vreugde opwekt, is het tijd om er afscheid van te nemen. Door deze doelen en grenzen te vormen, zal het veel duidelijker zijn om een declutteringssysteem te vinden dat het beste voor je werkt
Maak vooral de overgang naar het kleine leven gemakkelijker door vanuit een ander perspectief te kijken naar het verkleinen van je bezittingen. In plaats van te denken aan inkrimping als een opoffering die je moet maken, zie het als een kans om te genieten van een nieuwe start voor jezelf en voor je spullen
Naast de mogelijkheid om meubels en decor te kiezen die beter bij je tiny house passen, kunt je ook zorgen voor een nieuwe plek voor je geliefde bezittingen. Laat je bezittingen los en omarm het inkrimpingsproces als je je nieuwe huis betrekt
Ik geloof ook dat ik veel spullen heb die ik niet meer gebruik. Daarnaast wil ik mijn nieuwe woning minimalistischer inrichten. Toen ik mijn oude huis leeghaalde zag ik pas hoeveel spullen ik verzameld heb in de laatste jaren. Wellicht ga ik de uitdaging van tip 4 een keer aan!